Möte för hyresgäster i Riggen och Myran den 8 feb kl.17.30 – Få svar på juridiska frågor

Fråga justisten, GotlandsHem, Rådgivning

Den 8 februari kl.17.30 på Jungmansgatan 123 A ordnar Hyresgästföreningen Gotland ett öppet möte för hyresgäster som bor i Riggen och den del av Myran som ska rivas.

Gotlandsföreningen samt Jurist och vice regionordförande, Hyresgästföreningen Region Stockholm kommer finnas på plats för att svara på juridiska frågor kring rivningen.

  • Vilka lagar gäller vid rivning?
  • Vilka rättigheter har jag som hyresgäst? osv…

Årsmöte 16 mars 2023

Årsmötet, För förtroendevalda och aktiva medlemmar, Hyresgästföreningen Gotland, Information till förtroendevalda och aktiva medlemmar

Medlemmar i Hyresgästföreningen kallas till årsmöte den 16 mars 2023. Arbetarrörelsens Hus, Stenhuggarvägen 6 i Visby (bakom ICA Maxi).

Vid frågor går det bra att kontakta: Ordf. i Hyresgästföreningen Gotland, Stefan Uddebrant, 073-701 45 28, stefan.uddebrant@hgfgotland.se

Gotlandshem har tydligt visat att man inte vill förhandla med oss på Hyresgästföreningen.

Bostadspolitik, GotlandsHem, Hyresförhandling, Hyresgästföreningen Gotland, Insändare, Region Gotland

Publicerat på Helagotland.se 2023-01-31

Det är ett demokratiskt problem att vår motpart lämnar över beslutet till Hyresmarknadskommittén i Stockholm istället för att förhandla lokalt. 

Det borde sitta minst två parter i en förhandling och under åren fram till 2019 har vi också förhandlat med Gotlandshem med ett likvärdigt ansvar. Sedan 2020 har det dock hänt något; Gotlandshem har lämnat förhandlingen och beslutet till Hyresmarknadskommittén (HMK). I år utan något visat intresse att återuppta förhandlingen lokalt. Det är ett problematiskt agerande eftersom det bara är i lokal förhandling som man kan ta hänsyn till lokala omständigheter och förutsättningar. 

Som det är nu tar både hyresgäster och bolag skada av att skicka ärendet till HMK i Stockholm. När man lämnar över beslutet kring hyressättningen tappar man den demokratiska aspekten om att avgöra och anpassa hyror lokalt. Dessutom tar det längre tid och vi ser nu med oro på att hyresgäster kan drabbas av retroaktiva hyreshöjningar i ett redan ekonomiskt ansträngt läge.

På Hyresgästföreningen möter vi dagligen hyresgäster som bär på en stor oro för kommande hyreshöjningar. Gotlandshem är ett allmännyttigt bolag, som också borde värna våra medborgares rätt till ett tryggt boende. Från staten har bolagen lovats bland annat elstöd för att tackla inflationens kostnadsökningar. Visst behövs en hyressättning som också kan bidra till underhåll av fastigheter, men det är långt ifrån rimligt med ett yrkande på 9,95 procents hyreshöjning där Gotlandehem nu stannat. 

Den summa som Gotlandshem anger i underskott för sitt underhåll går inte heller ihop; i mars 2022 anger VD:n för Gotlandshem att underhållsskulden är på 1 miljard kronor och nu att den är på 2 miljarder. Och det är magstarkt från ett allmännyttigt bolag att be oroliga hyresgäster, som också drabbas hårt av inflationen, att vända sig till samhället för att få stöd för att klara kommande hyreshöjningar.

Vi är alla en del av samhället och behöver ta vårt ansvar för att tackla den ekonomiska krisen. Chockhyror måste därför undvikas. Vi ber Gotlandshem att tänka om och återvända till förhandlingsbordet för att gemensamt komma fram till lokala lösningar som blir hanterbara för både hyresgäster och fastighetsbolag.  

Stefan Uddebrant, ordförande, Hyresgästföreningen Gotland

Wonna I de Jongs reaktion på Hem & Hyras granskning – bryter med Hyresgästföreningen

Hem & Hyra

Hem & Hyra avslöjade i december förra året hur Wonna I de Jong och hennes son i olika bolag hyrt ut svartbyggen som vanliga bostäder… Läs mer The post Wonna I de Jongs reaktion på Hem & Hyras granskning – bryter med Hyresgästföreningen appeared first on Hem & Hyra.

Wonna I de Jongs reaktion på Hem & Hyras granskning – bryter med Hyresgästföreningen

Tio år efter striden: Pennygången tvingade Hyresgästföreningen att tänka nytt

Hem & Hyra

Slaget om hyrorna på Pennygången skakade Bostadssverige. Tio år senare har Hyresgästföreningen utvecklat helt nya arbetssätt. Men de viktigaste verktygen saknas fortfarande. ”Vi behöver lagstiftning” säger Pedram Kouchakpour.

Tio år efter striden: Pennygången tvingade Hyresgästföreningen att tänka nytt

Råttinvasion drabbar hyresgäster i Kiruna – ”Det värsta hittills i min karriär”

Hem & Hyra

Bilar med söndergnagda kablar startar inte. Det hörs ljud i golv och väggar. Föräldrar vågar inte låta barn leka utomhus. Bolagsområdet i Kiruna har drabbats av en råttinvasion och de boende är kritiska mot fastighetsägaren.

Råttinvasion drabbar hyresgäster i Kiruna – ”Det värsta hittills i min karriär”

Hyresgäst dömd för koppleri: Väninnan skulle vattna blommorna – gjorde lägenheten till bordell

Hem & Hyra

En kvinna i Örebro döms för koppleri sedan inte bara en, utan två av hennes hyreslägenheter använts vid prostitution. Första gången lämnade hon nycklarna till en väninna som skulle sköta blommorna under en resa. 16 fler ord

Hyresgäst dömd för koppleri: Väninnan skulle vattna blommorna – gjorde lägenheten till bordell

Efter Telge Bostäders miljonmiss – pensionärer får högre hyra

Hem & Hyra

Ett misstag gjorde att Telge Bostäder gick miste om över sju miljoner kronor i investeringsstöd. Bolagets miss gjorde att pensionärer fick mycket högre hyra. ”Folk här är grundlurade”, säger Rolf Olsson, en av hyresgästerna.

Efter Telge Bostäders miljonmiss – pensionärer får högre hyra

Avgörande HD-dom

Hyresgästföreningen Gotland

Under torsdagen kom Högsta Domstolens prejudicerande dom om bulvanuthyrning. Domen innebär att hyresgästen dels får bo kvar, dels får göra det med skäligt hyra. Med beslutet kommer marknaden för hotellägenheter att förändras.

Bakgrund

Högsta Domstolen har avgjort ett mål som gett en hyresgäst rätt att bo kvar i sin bostad – en hotellägenhet i ett hyreshus. Domen kommer att beröra ett stort antal hyresgäster som bor på korttidsavtal i hyreshus med hotellägenheter. Det Högsta Domstolen nu gjort är att klargöra hur bulvanregeln ska tolkas. Slutsatsen av domen är att ett mycket stort antal hyresgäster som hyr i andrahand har rätt till ett förstahandskontrakt med besittningsskydd och skälig hyra.

Hyresgästen tecknade ett avtal med ett förmedlingsföretag om att hyra en bostad på Östermalm i andrahand. Hyresgästen kom att betala en hyra som åtminstone var mer än dubbelt så hög än vad en skälig hyra skulle vara. I samband med att hyresgästen anmälde en trasig tvättmaskin blev han uppsagd 2017. Detta blev inledningen till en mångårig och kostsam rättsprocess som nu har fått sin upplösning.

Högsta Domstolen konstaterar att uthyrningen genom förmedlingsföretaget endast hade genomförts för att beröva hyresgästen de skyddsbestämmelser som finns i hyreslagen. Därför har nu domstolen bestämt att hyresgästen har ett sedvanligt förstahandskontrakt direkt med fastighetsägaren, vilket innebär en rätt att få bo kvar med skälig hyra.

Hyresgästföreningen har kommenterat domen

  • Problemen med hotellägenheter, där hyresgäster bor under otrygga förhållanden och inte sällan betalar dubbel eller ibland även tredubbel hyra mot vad som är skäligt, har de senaste åren vuxit lavinartat. Problemet förekommer inom hela Storstockholm men är särskilt utbrett på Östermalm, säger Mats Clauson ordförande Hyresgästföreningen Östermalm.
  • Domen förändrar nu marknaden för hotellägenheter i hyreshus genom att den kan stoppa hyresvärdar från att ta ut marknadshyra och ge hyresgäster rätt att bo kvar. Nu kommer vi fokusera på att hjälpa hyresgäster som bor i hotellägenheter, säger Bengt Öhman jurist på Hyresgästföreningen i Stockholm.

Hyresgästföreningen presenterade för ett år sedan en rapport som redovisade uppgifter om att det finns omkring 15 000 bostäder i Storstockholm som hyrs ut på liknande sätt. I direktiven till en nyligen tillsatt statlig utredning indikerar att det i hela landet skulle kunna röra sig omkring 10 procent av hela bostadsbeståndet. Det skulle kunna innebära så mycket som 25 000 hyreslägenheter är undandragna den reguljära bostadsmarknaden bara i Storstockholm.

Här finns domen att läsa:

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2022/t-7236-21.pdf/

Kraftiga protester mot hyreskrav: ”Vi måste agera om det ska hända något”

Hem & Hyra

Bostadsbolagens krav på kraftiga hyreshöjningar har fått hyresgäster att reagera på flera håll i landet. Utanför Stockholmshems kontor på Södermalm demonstrerade cirka 200 personer mot bolagets krav på 9 procent i hyreshöjning. 10 fler ord

Kraftiga protester mot hyreskrav: ”Vi måste agera om det ska hända något”

Kickoff 19/1 för 100-årsjubileet

För förtroendevalda och aktiva medlemmar

Hyresgästföreningen Riksförbundet fyller år 2023 hela 100 år och det vill vi fira med en kick-off för ALLA förtroendevalda och anställda den 19 januari kl. 18.00-19.30. Mötesinbjudan finns i din kalender.

Under vår gemensamma kick-off kommer vi båda hälsa alla deltagare välkomna till detta viktiga år, som ska fyllas med aktiviteter för att fira, bilda och påverka – med särskilt fokus på vårt lokala arbete! Vi har flera spännande aktiviteter på gång som vi kommer att berätta mer om vår kick-off. Dessutom ska vi under kick-offen ha premiär för tre fantastiska, nyproducerade kortfilmer, som visar både vår bredd och vårt djup i organisationen.

Här på vår webb finns mer information om 100-årsfirandet.

Bombmannen fick komma tillbaka – nu rasar grannarna: ”Jävligt obehagligt”

Hem & Hyra

Vissa grannar har ingen aning. Andra är livrädda, för de vet att den dömde bombmannen är tillbaka i huset. Trots att mannen bedöms som farlig väntade hyresvärden ett år efter domen med att inleda en vräkningsprocess. 15 fler ord

Bombmannen fick komma tillbaka – nu rasar grannarna: ”Jävligt obehagligt”

Knuffade och skrek åt sina grannar – kvinna blir uppsagd för andra gången av Uppsalahem

Hem & Hyra

Uppsalahem sa upp en hyresgäst år 2020 för att hon hotat, knuffat och skrikit åt grannarna. Nu bor hon på en ny adress. Där har hennes beteende fortsatt och Uppsalahem vill vräka henne igen.

Knuffade och skrek åt sina grannar – kvinna blir uppsagd för andra gången av Uppsalahem

Kraftiga protester mot hyreskrav: ”Vi måste agera om det ska hända något” #hemhyra

Hem & Hyra

Bostadsbolagens krav på kraftiga hyreshöjningar har fått hyresgäster att reagera på flera håll i landet. Utanför Stockholmshems kontor på Södermalm demonstrerade cirka 200 personer mot bolagets krav på 9 procent i hyreshöjning. 10 fler ord

Kraftiga protester mot hyreskrav: ”Vi måste agera om det ska hända något”

Notorisk bedragare lurar äldre att betala till ”Hyresgästföreningen” #hemhyra

Hem & Hyra

Den nu 75-årige mannen har under många år svindlat äldre människor på pengar och avtjänat ett flertal långa fängelsestraff. I december dömdes han igen, för bland annat 35 grova bedrägerier, från Piteå i norr till Stockholm i söder. 9 fler ord

Notorisk bedragare lurar äldre att betala till ”Hyresgästföreningen”

Hyresgäster får hjälp att kolla lägenheten och lära sig om rättigheter och skyldigheter #hemhyra

Hem & Hyra

Köksluckan hänger löst och i kylskåpet har lampan slocknat. Det är ett par av sakerna som hyresgästen på Humlan i Trollhättan vill att Hyresgästföreningen noterar vid sin besiktning. 19 fler ord

Hyresgäster får hjälp att kolla lägenheten och lära sig om rättigheter och skyldigheter

Chockhyror för hyresgästerna ska undvikas

Bostadspolitik, Hyresgästföreningen Gotland, Insändare

Hyresgäster, hyresvärdar samt fastighetsägare är parter i en modell som tillsammans ska ”bära” bland annat hyreshöjningar så att det blir hållbart för alla involverade. Ingen tjänar långsiktigt på chockhöjda hyror som gör att vi inte har råd att bo kvar.
Det är enklare för hyresvärd och ägare att förhandla med en organisation som kan lagar, regler och har hyresgästernas kunskap om de hem som är bostäderna hyran avser – istället för att förhandla med alla enskilda hyresgäster.
Man ska dock inte glömma att som hyresgäst kan man frångå detta och förhandla sin egen hyra.

På Gotland har Gotlandshem och Hyresgästföreningen under ett flertal år hamnat i hyresmarknadskommittén (HMK) – där parterna alternativt en utomstående part tar hänsyn till det som Gotlandshem och Hyresgästföreningen presenterat (motiverat) under förhandlingarna. Därefter har HMK sett till behov (underhåll med mera) samt kostnader bolaget behöver kompensation för.
Vilket leder till ett utfall som vi får förhålla oss till. Det bör ge en viss insikt i grunderna för hyresutvecklingen de senaste åren.

Det är även fritt att se hur vinstutvecklingen har sett ut under dessa år, där Hyresgästföreningen ser att det funnits medel för att utföra underhåll. Problematiken har varit att sedan 2016 har Gotlandshem inte presenterat en underhållsplan. Är det hyresgästernas fel?
För hur ska det kunna prioriteras vid förhandlingar när det inte finns något att prioritera?
I affärsplanen bolaget tagit fram ifrågasätter man dagens hyresmodell samt tar beslut om 1500 lägenheter som ägarna ännu inte fastställt i ägardirektivet, som ska till politiken under 2023.
Kan ägarna stå bakom den typ av beslut och delar ägarna åsikten om hyresmodellen – för vad är alternativet? Marknadshyror? (Har marknadshyror lett till fler bostäder vid de tillfällen vi haft det tidigare?)

Ägarna har också ett ansvar för vad händer när medborgare inte längre har råd att bo i vår gemensamma allmännytta? Vilket verktyg ska man ta till då för att få en fungerande bostadspolitik/bostadsmarknad?
Hyresgästerna och Hyresgästföreningen är redo att ta ansvar för en långsiktigt hållbar hyresutveckling. Där även Gotlandshem behöver ta ansvar och inte ta för givet att få kompensation för ökade kostnader som inte går att motivera.

Alla har rätt till ett hem. Vi måste hjälpas åt för att 2023 inte ska bli ett år med chockhöjda hyror och människor utan hem!

Hyresgästföreningen Gotland

Ingen tjänar långsiktigt på chockhöjda hyror

Bostadspolitik, Hyresgästföreningen Gotland, Insändare

Hyresgäster, hyresvärdar samt fastighetsägare är parter i en modell som tillsammans ska ”bära” bland annat hyreshöjningar så att det blir hållbart för alla involverade.

Ingen tjänar långsiktigt på chockhöjda hyror som gör att vi inte har råd att bo kvar.

Det är enklare för hyresvärd och ägare att förhandla med en organisation som kan lagar, regler och har hyresgästernas kunskap om de hem som är bostäderna hyran avser – istället för att förhandla med alla enskilda hyresgäster.

Man ska dock inte glömma att som hyresgäst kan man frångå detta och förhandla sin egen hyra.

På Gotland har Gotlandshem och Hyresgästföreningen under ett flertal år hamnat i Hyresmarknadskommittén (HMK) – där parterna alternativt en utomstående part tar hänsyn till det som Gotlandshem och Hyresgästföreningen presenterat (motiverat) under förhandlingarna. Därefter har HMK sett till behov (underhåll med mera) samt kostnader bolaget behöver kompensation för.
Vilket leder till ett utfall som vi får förhålla oss till. Det bör ge en viss insikt i grunderna för hyresutvecklingen de senaste åren.

Det är även fritt att se hur vinstutvecklingen har sett ut under dessa år för Gotlandshem, där Hyresgästföreningen ser att det funnits medel för att utföra underhåll. Problematiken har varit att sedan 2016 har Gotlandshem inte presenterat en underhållsplan – är det hyresgästernas fel?

För hur ska det kunna prioriteras vid förhandlingar när det inte finns något att prioritera?

I affärsplanen bolaget tagit fram ifrågasätter man dagens hyresmodell samt tar beslut om 1 500 lägenheter som ägarna ännu inte fastställt i ägardirektivet, som ska till politiken under 2023.

Kan ägarna stå bakom den typ av beslut och delar ägarna åsikten om hyresmodellen – för vad är alternativet? Marknadshyror? (Har marknadshyror lett till fler bostäder vid de tillfällen vi haft det tidigare?)

Ägarna har också ett ansvar för vad händer när medborgare inte längre har råd att bo i vår gemensamma allmännytta? Vilket verktyg ska man ta till då för att få en fungerande bostadspolitik/bostadsmarknad?

Hyresgästerna och Hyresgästföreningen är redo att ta ansvar för en långsiktigt hållbar hyresutveckling.
Där även Gotlandshem behöver ta ansvar och inte ta för givet att få kompensation för ökade kostnader som inte går att motivera.

Alla har rätt till ett hem – vi måste hjälpas åt för att 2023 inte ska bli ett år med chockhöjda hyror och människor utan hem!

Hyresgästföreningen Gotland